Referencer

Her er et lille udpluk af nogle af de opgaver, som vi har udført. Kunderne er anonymiseret, da de ikke ønsker at kunder eller samarbejdspartnere skal kende til de situationer, som de har været i, og det respekterer vi naturligvis.

Effektivisering af kølevirksomhed

Virksomheden stod i en situation, hvor lønomkostningerne var for høje i forhold til indtjeningen, grundet en nedgang i omsætningen. Ejeren var ikke meget for at fyre folk, for det tager lang tid at oplære en tekniker til at kunne håndtere kundernes forespørgsler, ligesom mange af kunderne var vant til at have en fast kølemontør.

Løsningen

Vi fik kigget på rutinerne i administrationen og kunne se store muligheder for effektivisering, og det endte med at hele bogholderiet kunne lægges over i et andet system, hvorefter en ekstern partner kunne varetage administrationen, og virksomhedens bogholder kunne afskediges.

Virksomheden opnåede en intern besparelse på omkring 30.000 kr. pr. måned, men fik så en ekstern omkostning på ca. 5.000 kr. pr. måned.

Samlet besparelse

25.000 kr. pr. md, svarende til 300.000 kr. om året.

CFO Solutions - Økonomisk rådgivning, der bringer dig et skridt videre.
CFO Solutions - Økonomisk rådgivning.

Budget automatiseret for landbrugsvirksomhed

En landmand havde hvert år en årlig omkostning til sin revisor på omkring 42.000 kr. udelukkende for udarbejdelse af budget til banken. Han syntes, at det var mange penge, og manglede rent faktisk stadig et overblik, da budgettet var for omfattende for ham at overskue.

Løsningen

Vi byggede en skabelon i Excel, hvor landmandens bogholder kunne indlæse tal til, via udtræk fra bogføring. Nu havde han det overblik, som han manglede. Skabelonen kostede 25.000 kr. at udvikle, men sparede til gengæld landmanden for 42.000 kr. til revisoren hvert år fremover.

Samlet besparelse

17.000 kr. i første år, og 42.000 kr. om året fremover.

Månedlig rapportering af 4 selskaber under holding

En direktør ejede fire selskaber under sit holdingselskab, hvor en entreprenørvirksomhed var den bærende virksomhed, med udlejning af ejendomme og maskiner i to andre selskaber, samt biler og transport i en fjerde virksomhed. Direktøren (og banken) manglede overblik over den månedlige udvikling i likviditeten og eventuelle budgetoverskridelser selskaberne imellem på én samlet side.

Løsningen

Vi udviklede et regneark i Excel, hvor data fra de fire selskaber kunne trækkes ud af regnskabsprogrammet e-conomic og indlæses til Excel i løbet af 5 minutter, og dermed skabe det overblik, som direktøren og banken manglede.

Samlet besparelse

Ingen konkret besparelse opnået, men det månedlige overblik for likviditet og budget gav bedre søvn og færre bekymringer hos direktøren.